- Mitä? Välkky!!! Oletko se tosiaan sinä?
- Shh...
- Sinua etsitään median ja meedioiden kanssa ympäri Etelä-Suomea, ja täällä sinä piilekelet!
- Shh... Älä puhu kovaa. Se kuulee.
- Kuka kuulee?
- Päästötön päivä. Se jututtaa. Kysyy paljon.
- Ahaa... Mutta toimittajien työtä on kyseleminen.
- Niin munkin. Mut ei vastaaminen. Oon perehtymisspesialisti.
- Tule nyt kumminkin pois sieltä pöydän alta. Sinua saattaisi kiinnostaa sähköbussin reitit ja aikataulut. Huhu kertoo, että tykkäät kovasti sähköbusseista.
- Joo! Sähkis on huippu! Päätätkö sä sen reitit?
- Yhteistyönä viedään asioita eteenpäin. On monia asioita, jotka vaikuttavat linjavalintaan. Linjasto oli tietysti valmiina, kun sähköbussiasia tuli ajankohtaiseksi. Piti vain miettiä, mille linjoille nämä sähkikset parhaiten sopivat. Ensin tuli suunnittelijoille ehdotus kalustoinsinööriltä.
- Mä tunnen sen!
- Taidat tuntea. No, sen jälkeen laadin mallikaavion siitä, montako autoa tarvitaan ja minkälaiset olisivat kustannukset.
- Maksaako paljon?
- Tavoitteena on, ettei automäärä kasva linjalla. Valittavilla linjoilla pitää esimerkiksi olla riittävän väljät aikataulut. Ettei latausajan lisääminen niihin kasvata autojen määrää. Tästä kaaviosta näkee, että latausaika mahtuu hyvin.
- Ai näkee? Hei, toi on hieno kuva:
- Totta. Siinä näkyvät reitit havainnollisesti. Tiedätkös, olin juuri äsken sähköbussin kyydissä linjalla 55. Se kulki komeasti. Ja jatkossa näitä sinun sähkiksiäsi on liikenteessä yhä enemmän. Tavoitteena on, että vuonna 2025 kolmekymmentä prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen kalustosta olisi sähköistä.
- Huisii!
- Eikö olekin?
- Välkky, miksi taas menit pöydän alle?
- Saanko olla täällä? Meen pimeellä pois. Ja liikun sähköbusseilla. Ne on hiljasii.
- Toki saat, jos vain pärjäät.
- Kiitos! Oot kiva! Kuka muuten oot?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti