Hei, nyt! Tuo ääni taitaa olla - kyllä! Välkky rallattelee parkkihallissa. Hihkuu elämänsä ensimmäisestä työmatkasta. Ja on sieltä joku toinenkin tulossa. Anteeksi, yritän puhua mahdollisimman hiljaa. Mitä ihm- Joku räplää tavaratilan ovea! Ei tänne, eiii...
Nimet Linkker ja Kimmo Erkkilä näyttävät toistuvan tiheään. Linkker Oy perustettiin 2014, ja ensimmäiset suomalaiset sähköbussit valmistuivat 2015 Nastolan Villähteellä. VTT:llä on ollut vahvasti lusikkansa sopassa. Tai siis meisseli moottorissa. Hehee. Auts. Voisivat ajaa vähän tasaisemmin.
Puhuvat nyt aika kovaäänisesti ohjaamossa. Kuskina on muuten se kalustoinsinööri! Välkky höpöttää jostakin korroosiobussista. Ikävän huono kuuluvuus. Auts.
Konversiobussi se onkin, täällähän lukee. Dieselbussin alustalle rakennettu sähköbussi. Vanha moottori ja vaihteisto poistettiin, tilalle laitettiin sähkömoottori ja akku, katolle pantografi.
Ensimmäinen alusta asti rakennettu, Linkkerin suunnittelema sähköbussi valmistui 2016. Sen ensiesittely pidettiin Pohjoismaisilla paikallisliikennepäivillä. "Alan asiantuntijat uskovat, että sähköbussien suuri tuleminen on lähellä. Merkkejä on ilmassa ympäri Eurooppaa."
Kalustoinsinööri kuuluu selittävän, että Linkkeriltä on tilattu busseja pääkaupunkiseudulle, Turkuun ja Kööpenhaminaan. Ja Välkky jaksaa kysellä. Minua kyllä kieltämättä alkaa jo uuvuttaa. Ahaa. Olemmekin matkalla Fortacon bussitehtaalle! Linkkerin sähköbussien valmistus tapahtuu siellä nykyään. Matkaa taitaa piisata. Jos vähän laitan silmiä kiinni.
- Nyt kävi ohrasesti. Miten en herännyt perille tuloon? Missä ovat nyt Välkky ja kalustoinsinööri? Haloo, haloo, onko kukaan nähnyt? Tästä kapulaportistako pitää kulkea? Ilmoittautuminen? Nyt ei ehdi, minulta on hukkunut avaruusolento! Hyvä on, hyvä on, suojalasia ja vierailijaliiviä. Mutta onko tästä kulkenut sininen ympäristöaktivisti?
Kuulkaa, onpa täällä - miten tämän nyt sanoisi - alastomia busseja. Tuossakin vain pohja ja alumiinikuoret. Sähkömoottoria ilmeisesti asennetaan parhaillaan. Mihinkähän akku tulee? Mahdottoman teknisen näköistä puuhaa.
No täällä on sitten jo vähän enemmän bussia muistuttava tapaus. Katolla on se... pantografi? Latausasia joka tapauksessa. Ja kuulemma ilmalämpöpumppu. Kiitos tiedosta! Täällä on kyllä henkilökuntaa, mutta yhtään sinistä olentoa ei näy.
Ihan pakko kurkistaa bussiin. Onpa paljon putkea, alumiinia, härveliä ja vekotinta. Ja melkoinen johtorypäs! Joku ilmeisesti on perillä näistäkin. Ikkunat bussissa on, ovia ei vielä. Hups, täältähän voi pudota. Kyllä, menenkin tästä. Oikein kivaa työpäivää teille.
Ihan pakko kurkistaa bussiin. Onpa paljon putkea, alumiinia, härveliä ja vekotinta. Ja melkoinen johtorypäs! Joku ilmeisesti on perillä näistäkin. Ikkunat bussissa on, ovia ei vielä. Hups, täältähän voi pudota. Kyllä, menenkin tästä. Oikein kivaa työpäivää teille.
Tuolla laitetaan jo lattiapäällysteitä. Penkitkin olis kivat. Anteeksi, mitä te teette... Kiinnitätte stop-nappeja? Langattomia? No johan. Vaikka ei sillä, kyllä täällä piuhoja varmasti onkin riittämiin.
Monta osaajaa näköjään tarvitaan yhden bussin aikaansaamiseen. Täytyy sanoa, että on aika vaikuttunut olo. Hyvää päivää. Kukas te olette ja mitä asennatte? Linkker Oy:n liiketoiminnan kehityksen johtaja? Se Kimmo Erkkilä? Teiltä minulla erityisesti onkin kysyttävää:
- Erkkilä ei myöntänyt mitään. Välkkyä ei näy vieläkään. Pahoittelut sinne Päästöttömään päivään. Haastattelu jää ilmeisesti haaveeksi tälläkin kertaa. Lohdutukseksi kerrottakoon, että hiljaiset ja saastuttamattomat bussit ovat matkalla maailmanmaineeseen. Ehkä tulevaisuudessa monessakin planeettamme kaupungissa kuljetaan päästöttömällä sähköbussilla.
Olisiko Välkkykin hilpaissut ulkomaille?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti